Yoga étrend. A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi Ayurvédikus étrend

yoga étrend

Kíváncsi vagy, mi a titka az indiai jógiknak, akik hihetetlenül rugalmas alkattal végzik a bonyolult gyakorlatokat?

Jóga és étrend – 5 fontos étkezési szabály jógázóknak!

Testük mindenre képes, és lelki egyensúlyukból egy percre sem billennek ki. Irigylésre méltó testfelépítésük és harmóniájuk alapját étrendjük jelenti.

Azt vallják ugyanis, hogy az élelmiszer nem csupán élvezeti forrást yoga étrend, és nem is csak éhséged csillapítását szolgálja, hanem az életerő forrása maga. Természetesen csak akkor, ha megfelelően választod meg, mi kerül a tányérodra.

Csoportosíts és válassz! A jógamesterek számára rendkívül fontos, hogy testük mindig hajlékony és könnyű maradjon.

  • Jógikus receptek - Jóga ŐSI forrásból - Sivananda jógatradíció
  • Fogyás titka
  • Az szinte mindenki számára ismert, hogy a jóga jótékonyan hat az emésztésre, keringésre, hormonrendszerre és segítségével elérhető a testi és lelki harmónia.
  • EgészségJóga 0 comments Szinte mindenki számára ismert, hogy a jóga segítségével a test erős egészséges és hajlékony lehet.
  • Olvass további cikkeket Jógikus táplálkozás 1.
  • Ennek, a Védák részét képező tudásanyagnak egyes elemei paradoxnak tűnő módon aktuálisabbak, mint évezredekkel ezelőtt.

Ebből kiindulva három csoportra osztják a táplálékokat, annak megfelelően, hogy milyen hatást gyakorolnak testsúlyukra, erőnlétükre és közérzetükre. A jógadiéta során nem kell szigorúan ragaszkodnod elveikhez, ám, ha követed a legfontosabb szabályokat, gyorsan megtapasztalhatod az étrend alakformáló és energianövelő erejét.

yoga étrend

Az élelmiszerek első csoportját alkotják a szatvikus táplálékok, melyek fogyasztása után nem érzel levertséget. Ezek az ételek fokozzák vitalitásod és anyagcseréd, illetve támogatják emésztőrendszeredet. Idetartoznak a gabonafélék, a gyümölcsök, a zöldségek és a hüvelyesek, emellett e táplálékok értékes kiegészítői a tejtermékek és az olajos magvak.

yoga étrend

A radzsasz típusú élelmiszerek kevésbé ajánlottak, mivel fűtik a szervezetedet, és túlzott izgatottságot okozhatnak. Ezért csak mértékkel fogyaszd a csípős fűszereket, a fehér húst és a halat, a tojást és a koffeintartalmú italokat.

yoga étrend

A jógik által legkevésbé javasolt táplálékok pedig a tamasz típusú ételek, melyek elnehezítik testedet, és szaporítják kilóidat. Nehezen emészthetőek, így elvonják az energiát a fizikai aktivitástól.

A jógi diéta: Hogyan kell enni, mint egy jógi

Ha karcsúvá és mozgékonnyá szeretnél yoga étrend, kerüld a zsírban gazdag húsféléket, a tartósított élelmiszereket, az ecetes, erjesztett ételeket és az alkoholt is. Ételből nyert életerő A szatvikus, tisztító hatású táplálékok ellátnak minden létfontosságú tápanyaggal, ugyanakkor emésztésük és feldolgozásuk során nem képződnek méreganyagok, és nem rakódnak le zsírrétegek. Ezek nélkül nem indul be a fogyás! Rosttartalmuk fokozott mozgásra ösztönzi a tápcsatornát, és csökkenti a koleszterinszintet is.

A friss gyümölcsök és zöldségek vitamin- és ásványianyag-tartalma gondoskodik erőnlétedről és bőröd egészségéről, emellett vértisztító hatásukkal más élelmiszer nem veszi fel a versenyt.

Jógikus receptek

Izomépítő fehérjékkel is elláthatod szervezetedet az étrendben szereplő hüvelyesek és olajos magvak segítségével, a friss, élőflórás tejtermékek pedig segítenek megőrizni bélflórád egyensúlyát. Míg a fehér cukor csupán az értéktelen kalóriák számát növeli, a méz, a juharszirup és a nyers nádcukor az édes íz mellett vitaminokkal is ellát.

A gyógyteákról se feledkezz meg, ha az indiai jógik testi-lelki harmóniájára vágysz. Nem mindegy, mikor és hogyan!

A jógadiéta nemcsak a táplálékok gondos megválasztására helyezi a hangsúlyt, a tökéletes hatás érdekében ugyanis fontos az időzítés is. Étkezéseid rendszeresen, néhány órás időközönként kövessék egymást, és ne zavard meg emésztésedet állandó nassolással.

Így gyomrod hozzászokik az étkezés és táplálékfeldolgozás ritmusához, és nem fenyegetnek az éhségrohamok. Mindig szakíts elegendő időt a nyugodt táplálkozásra, így étvágyközpontodhoz is eljut a jóllakottság üzenete. Az alapos rágással szintén elejét veheted a feleslegesen elpusztított mennyiségeknek. A vacsora és a lefekvés között teljen el két-három óra, nehogy beinduljanak yoga étrend raktározó folyamatok. Ha gyomrod felét szilárd táplálékkal, negyedét folyadékkal töltöd meg, míg egynegyedét üresen hagyod, megmenekülsz az emésztési zavaroktól, yoga étrend levertségtől és az alattomos zsírlerakódásoktól is.

yoga étrend

A diéta hatására így yoga étrend egy-két kiló súlyvesztésre számíthatsz. Hogyan kövesd a diétát?

Jóga és a táplálkozás: Hogyan hatnak az ételek a testre és az elmére?

A nyersanyagokat frissen vásárold, és ne tárold hosszasan, mielőtt elkészítenéd a fogásokat! Minél több élelmiszert fogyassz nyersen! A hosszas sütés, főzés helyett is a párolást részesítsd előnyben. A tartósítószerekkel kezelt élelmiszerektől óvakodj a yoga étrend során. Ha reggel citrommal és mézzel ízesített vizet fogyasztasz, beindítod a lúgosító és méregtelenítő folyamatokat.

Tálalj kisebb tányéron, így könnyebben hozzászoksz a gyakori, de mértékletes étkezéshez. Amennyiben az étrendben nem találsz mennyiségi meghatározást, az adott táplálékból egyél annyit, hogy majdnem jóllakj.

Mintaétrend Reggeli: egy bögre zsírszegény tej, egy kávéskanál méz, három evőkanál müzli, egy marék aszalt sárgabarack. Tízórai: yoga étrend bögre áfonya, öt szem dió.

Jógikus táplálkozás 1. (testi szint)

Ebéd: egy bögre barnarizs, fél bögre főtt mungóbab, egy marék retekcsíra. Uzsonna: egy bögre sárgarépalé, három korpás keksz. Vacsora: egy bögre teljes kiőrlésű főtt tészta, három evőkanál zsírszegény túró, három evőkanál joghurt. Tízórai: két szelet sütőtök. Ebéd: egy bögre főtt köles, egy bögre grillezett zöldség, 5 dkg feta sajt.

Uzsonna: egy narancs, egy bögre natúr pattogatott kukorica.

Vacsora: egy bögre joghurtos burgonyasaláta, egy szelet rozskenyér, egy marék búzacsíra. A diéta ideje alatt fogyassz el mindennap ,5 liter szénsavmentes vizet.

yoga étrend

Az adagok kiméréséhez használj két decis bögrét. A diétát várandós és szoptatós kismamák, tinédzserek, valamint daganatos és emésztőszervi megbetegedésben yoga étrend nem alkalmazhatják.

Mielőtt elkezdenéd yoga étrend diétát, kérd ki háziorvosod véleményét! Tízórai: egy marék aszalt szilva. Ebéd: 15 dkg grillezett hal, két közepes burgonya, 10 dkg cékla.

Uzsonna: egy grépfrút, egy yoga étrend mandula. Vacsora: egy bögre főtt hajdina, egy bögre párolt zöldbab, egy evőkanál olívaolaj. Tízórai: egy bögre reszelt alma, két evőkanál zabpehely. Ebéd: egy bögre gyümölcsrizs barnarizsből, 15 dkg vegyes bogyósgyümölccsel. Uzsonna: 10 dkg csemegekukorica. Vacsora: egy bögre lencsefőzelék teljes kiőrlésű liszttel habarva, egy marék búzacsíra, egy alma. Tízórai: fél bögre zsírszegény joghurt, egy evőkanál zabpehely, egy marék napraforgómag.

yoga étrend

Ebéd: egy bögre köles, fél bögre zöldborsó, három evőkanál reszelt sajt, egy bögre almalé. Uzsonna: heti 1 kg fogyás kalória bögre sárgarépa-cékla saláta citromlével.

Lásd még