Alapanyagcsere fogyás,

alapanyagcsere fogyás

Miután 21 napon át alapanyagcsere fogyás szerint csak folyadékon éltem, 48 kg-ra fogytam. A mérleg nyelve nem mozdult tovább, én pedig nagyon legyengültem, ezért elkezdtem újra szilárd ételeket enni, de csak keveset, hiszen a gyomrom is annyira összeszűkült, hogy eleinte néhány falat is elég volt a teltségérzethez.

Aztán pár hónap alatt 65 kg-ra híztam, majd tíz éven át jojózott alapanyagcsere fogyás súlyom. Visszajutottam a 60 alapanyagcsere fogyás körüli súlyhoz, viszont tizenévesen, a nagy fogyókúra előtt ezt úgy tudtam tartani, hogy bármit és bármennyit ehettem, most viszont amilyen keveset eszem és amennyit emellett mozgok, azzal mások fogyni is simán tudnának, én pedig örülök, hogy tartom a súlyomat.

yiya étrend

Jó, hogy legalább ezt elértem, de ez most már mindig így marad? A súlyvesztést általában sikernek könyveljük el, arra azonban szinte senki nem gondol, hogy a fogyással mennyire lelassul az alapanyagcsere. Ezt a jelenséget nevezik metabolikus adaptációnak vagy adaptív hőtermelésnek, ami alapanyagcsere fogyás a nagy fogyást követő visszahízáshoz. Aki követi a valóságshow-kat, annak ismerős lehet az Amerikában sugárzott The Biggest Loser nálunk A nagy fogyás című műsor, amelynek szereplői hónapokon át keményen edzenek és alapanyagcsere fogyás diétán élnek az új külső alapanyagcsere fogyás.

A képernyőn általában a győztes örömét és sikereit láthatjuk, de egy hat éven át tartó vizsgálat nemrég publikált eredményei rávilágítanak, mennyire nem jó ötlet drasztikus fogyókúrákkal próbálkozni, mivel azok annyira felboríthatják anyagcserénk egyensúlyát, hogy az évekkel később — vagy talán soha — sem áll vissza az ideális állapotra.

  1. Hatályos:
  2. Íme a nagy fogyás matek - így számold ki, mennyit kell fogynod | cseripince.hu
  3. Moszat fogyókúra

A kutatók a The Biggest Loser alapanyagcsere fogyás évadából 14, kórosan elhízott, majd néhány hónap alatt nagyobb súlymennyiségtől megszabadult versenyző életét és életmódját követték nyomon hat éven keresztül. A forgatás elején és végén alaposan megvizsgálták az alanyok testösszetételét. Kiderült, hogy elsősorban zsírból fogytak, a zsírmentes tömegüket pedig az intenzív testmozgásnak köszönhetően megőrizték.

A tanulmány szerzői megállapították, hogy a verseny végére a fogyni vágyók nyugalmi, vagyis alapanyagcseréje jelentősen csökkent, ami nagyfokú metabolikus adaptációra utal. Kevin Hallegy diabéteszkutató központ munkatársa és a vizsgálat vezetője. Az is bebizonyosodott, hogy a metabolikus adaptáció mértéke egyenes arányosságban áll a hízással. Az elhízás fiziológiájáról szóló tanulmány rávilágít arra, hogy a legtöbb ember számára miért végződik kudarccal egy-egy kemény fogyókúra.

fogyokuras ebed

Az agy a nagyfőnök A Harvard Egyetemen az elhízást és az azzal járó problémákat kutató dr. Lee Kaplan szerint agyunk állítja be az általunk fogyasztott kalóriák ideális számát, és hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy nem is az számít, mennyit eszünk, hanem az, hogy a szervezet mennyire alapanyagcsere fogyás tartalékolni.

Kaplan munkatársa, dr. Michael Rosenbaum pedig azt állítja, hogy fogyás 2 hét szervezet azon rendszerei, amelyek szabályozzák, hogy hány kalóriát fogyasztunk és mennyit égetünk el, szorosan összekapcsolódnak akkor is, amikor nem azon dolgozunk fáradhatatlanul, hogy megtartsuk egy jelentős súlyvesztés eredményeit. A kilók pedig ilyenkor is alattomosan visszakúszhatnak.

Ezek a bevitel és az energiafogyasztás közötti apró különbségek napi kilokalóriát jelentenek, amik bizony, összeadódnak.

10 napos szétválasztó diéta

A kérdés az, hogy mennyi extra kalóriát viszünk be akkor, amikor szép lassan visszajönnek a felesleges kilók. A szakértő meg is találta a módját, hogy ezt pontosan kiszámolja; egy olyan klinikai vizsgálatot elemzett, amelyben az alanyok egy része a kanagliflozint tartalmazó, 2-es típusú diabétesz esetén alkalmazott gyógyszert szedte — aminek köszönhetően napi kilokalória került a vizeletükbe —, míg másik részük placebót kapott.

Azok, akik ezt a speciális gyógyszert szedték, fokozatosan veszítettek súlyukból — anélkül, hogy tudatában lettek volna annak, hogy mínusz 2 kg-ért cserébe napi extra kilokalóriát fogyasztottak.

változókori diéta

Hall szerint azok a plusz kalóriák pedig sokkal inkább alapanyagcsere fogyás a súlygyarapodásért, mintsem a lassuló anyagcsere. Azt is hozzátette, hogy ha az emberek leküzdenék az extra ételmennyiség iránti sóvárgást, csak éhesek maradnának.

Az emberek szervezete különböző módon reagál az étrendi manipulációkra: a szénhidrátban, illetve kalóriában szegény diétákra, a mozgásra, az étrend-kiegészítőkre vagy súlycsökkentő gyógyszerekre, így nem a puszta kalóriacsökkentés a válasz.

A legtöbb fogyókúra visszahízással végződik. Ez részben köszönhető annak, hogy akik diétáznak, csak rövid ideig, kampányszerűen figyelnek oda az étkezésükre. Amikor azonban visszatérnek az elhízást okozó szokásaikhoz, visszatérnek a kilók is.

Ez a magyarázata annak, hogy miért csak keveseknek sikerül egy hónapnál tovább megtartani a fogyást követő testsúlyát. Miért fontos az anyagcsere egyensúlya? Egészen pontosan az utolsó alapanyagcsere fogyás után 12 órával, teljes fizikai inaktivitásban, nyugalomban, semleges külső hőmérsékleten, semmilyen gyógyszeres vagy egyéb befolyásolt állapotban és ébren mért energiafelhasználás.

Az anyagcsere folyamata lehet építő anabolizmus, szintézis vagy alapanyagcsere fogyás katabolizmus. A felépítő folyamatban a szervezet különféle enzimek segítségével a felvett táplálékot alap építőelemeire, egyszerű vegyületekre bontja, majd összetett makromolekulákká alapanyagcsere fogyás, fehérjék, nukleinsavak alakítva beépíti azokat a szövetekbe és sejtekbe; a katabolikus reakciókban pedig a különböző módon tárolt energiatartalékokat szénhidrátok, fehérjék és zsírok bontja le, és ezzel energiát szabadít fel.

Az alapanyagcsere személytől függően kcal-tól pl. Mi befolyásolja az alapanyagcsere ritmusát?

Az ok, amiért nem fogysz és amit tehetsz a jobb alakért

A napi energiaigény függ az étkezési ritmustól, illetve az elfogyasztott ételek mennyiségétől és minőségétől, az alapanyagcserét pedig a következő tényezők befolyásolják. Az életkor: egy fiatal szervezet gyorsabb energiaforgalmú, az életkor előrehaladtával azonban lassul az anyagcsere.

A nem: a férfiak alapanyagcseréje százalékkal magasabb, mint az azonos testtömegű és testmagasságú nőké.

Általánosságban heti kb.

Az izomtömeg mennyisége: az izomszövet energiafelhasználása nagyobb, mint a zsírszöveté. A fizikai aktivitás mértéke: a mozgás növeli az energiafelhasználást. A külső hőmérséklet: hidegben a szervezetnek növelnie kell saját hőtermelését, ami többletenergiába kerül.

Mennyi kalóriára és szénhidrátra van szükségünk, ha súlyunkat szeretnénk csökkenteni?

A hormonális szabályozás: a pajzsmirigytúltengés gyorsult anyagcseréhez, míg a pajzsmirigy-alulműködés lassult anyagcseréhez vezet. Sejtszintű anyagcsere A Szent-Györgyi—Krebs-ciklus alapján a tápanyagok égése során 1 g fehérjéből 4,1 kcal 17 kJ1 g zsírból 9,3 kcal 38,9 alapanyagcsere fogyásalapanyagcsere fogyás g szénhidrátból 4,1 kcal 17 kJ1 g alkoholból pedig 7,1 kcal 28 kJ energia élettani haszonérték szabadul fel.

Nem is gondolnánk, hogy mindebből az öt legnagyobb energiafelhasználással működő szervünk — a máj, az agy, a szív, az izomzat, és a vese — mekkora részt követel. Az agyunk alapanyagcsere fogyás fogyás, ami a teljes alapanyagcsere fogyás 2 százalékát teszi ki, az alapanyagcseréből 20 százalékot felhasznál a működéséhez, a szívünk pedig, ami mindössze kb.

Csak lassan a testtel! A zsírsejtek mérete persze csökkenhet, de nem tűnnek el; a legelső alkalommal pedig, amikor a testnek ismét raktározási lehetősége van, újra feltöltődnek.

Napi kalóriaszükséglet kalkulátor

Ráadásul ilyenkor a szervezet túlkompenzál, tehát többet raktározhat el, mint amennyit előzőleg tárolt. Ilyenkor a szervezet néhány hét alatt alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez, megpróbálja az anyagcsere energiaigényét csökkenteni, vagyis tartaléklángon üzemel. Hasonlóan káros tényező, ha a fogyókúra abból áll, hogy csak napi egy-két alkalommal eszünk.

20 kg-t szeretnék fogyni

Ha tehát nem adjuk meg a minimális tápanyagot a szervezetünknek, akkor a túlélés miatt alkalmazkodik és próbál gazdaságosabban üzemelni. Éppen ezért nem kell csodálkozni, ha ilyenkor megáll a fogyás, sőt a szervezet esetleg tartalékol is.

Alapanyagcsere fogyás már ezzel sem érnek el eredményt, akkor még tovább csökkentik az étel mennyiségét, így a szervezet kénytelen tovább alkalmazkodni, ezzel pedig egy ördögi kör alakul ki. Sokszor tehát szigorú diéta ellenére sincs semmilyen testsúlybeli változás.

Keress receptre vagy hozzávalóra

Pörgesd fel! A rendszeres testmozgásnak köszönhetően nőhet az izomtömeg, több izom pedig még több kalóriát éget. Ha emellett napi alkalommal fix időpontokban étkezünk, szervezetünk hozzászokik ehhez, így kevésbé fog raktározni. Ahhoz pedig, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagot adjuk meg szervezetünk számára, érdemes dietetikus szakember segítségét kérni.

Sokan meglepődnek, hogy a számukra összeállított étrend szerint a korábbiakhoz képest többet kell enniük.

Lásd még